Hypermoderne kindergym & Porto-kuit-krampen - Reisverslag uit Arcos de Valdevez, Portugal van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu Hypermoderne kindergym & Porto-kuit-krampen - Reisverslag uit Arcos de Valdevez, Portugal van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu

Hypermoderne kindergym & Porto-kuit-krampen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

30 Mei 2005 | Portugal, Arcos de Valdevez

Daar waren we weer na mijn niet-afgesloten-bericht van vrijdag.

DE GYMLES

Het sportcomplex is supermodern: Studio 6, waar de kleintjes een keer in de week gymmen, is op de eerste verdieping, met uitzicht op het zwembad met bubbelbad beneden. Je kan dus naar buiten kijken, naar beneden over het zwembad, en naar de fitnesruimte aan de overkant die ook over het zwembad uitkijkt! Naaaah!

Als je daar wil mogen zwemmen moet je wel eerst naar de dokter die je voor negentien euro wil vertellen dat er (ik hoop alleen lichamelijk... :P) niets aan je mankeert. Voor hetzelfde geld zetten ze dat op papier, en daarmee mag je een vijftien-keer-zwemmen-kaart kopen. Staat op de to-do-lijst!

EEN DAGJE MEE "WERKEN"

De Italiaanse jongens zijn naar Lissabon voor een 'informatiecursus'. Lees: winkelen, wijnproeven, restaurantjes proberen en uitgaan. De volgende keer mag ik, dat zal nog een week of vier duren dan.
Dominica en ik hadden dus met zijn tweeën Portugese les: heel fijn, twee uur basisdingen doen. Onze leraar had een heel verhaal over wijn, over vis en over koken. Ja, leg dingen als 'bloemkool' en 'knoflook' maar eens uit. Sla en uien is ook ongeveer hetzelfde toch? :P Na twee uur Portugees horen en proberen te begrijpen, brak ik in de auto terug mijn tong over de Franse zinnen waarmee ik normaal gesproken wel met de leraar kon communiceren. Concentratieniveau 0, dus daarna maar even een Nederlands cd'tje geluisterd!

Morgen naar Porto, vertrektijd half negen. Boa noite

OP BEZOEK IN PORTO

Jaha, maar de vorige keer zouden we ook met dezelfde mensen naar Ponte di Lima gaan en toen hebben we ook drie uur zitten wachten. Gewoon rustig aan dus. Douchen, ontbijtje en... natuurlijk stonden ze er al zeven minuten te vroeg. 'Ze' waren Fernando en Fernanda (echt!), de directrice van de organisatie en haar man, en hun dochter Sara. Die leek wat chagrijnig, maar dat kwam omdat haar vader had gezegd dat dit een goede manier was om haar Engels te oefenen. Later werd het beter.

Porto! Eerst koffie. Nellek ook koffie? Nellek ook. Maar Nellek keek verbaasd naar het kopje dat niet groter was dan een borrelglaasje. Het zakje suiker was bijna groter. Eh, moet ik roeren? Ik kende de verhalen over Turkse koffie met de drab onderin en ik had geen zin om een half uur te wachten op mijn cafeïne-kick. Even spieken bij de rest; ik heb pas geroerd toen ik er zeker van was dat het veilig was. Muito concentrado... Si! Maar erg lekker!

Buiten sloot de zus van Sara aan, die gelukkig (lees: God zij dank!) wel goed Engels sprak. Eerst plaatjes maken van de rivier, de bruggen en de bootjes met wijnvaten aan de kant. Door de onoverzichtelijke straatjes en steegjes klommen we omhoog, vaker wel verdwaald dan niet (zo voel ik me het meest op mijn gemak :D), maar we vonden uiteindelijk toch de kerk waar we naar op zoek waren. Vanaf de toren konden we over de stad uitkijken: alleen maar witte huisjes met rode daken, de rivier die ertussendoor kringelde en helemaal in de verte de zee... en de rommelmarkt als een grote mierenhoop tussen de bomen.
We begonnen weer aan de afdaling over de trap die net breed genoeg was voor anderhalf persoon... maak dan een keuze! ;). Gelukkig hadden we niet veel tegenliggers, dus al snel stonden we weer op het kerkpleintje in de zon. Verder omhoog? Verder omhoog.

Gebouwen, restaurantjes, pleintjes, tegeltjes (!), tegeltjes en winkeltjes. Winkeltjes is goed: natuurlijk was ik thuis vanalles vergeten. Zo smste Els vanuit Nederland dat mijn zonnebril nog in haar tas zat. Zucht... Als die er met de post net zo lang over doet als de kaart die ze thuis twee weken geleden hebben verstuurd (hij is er trouwens nog steeds niet), dan kan ik voor de tussentijd beter een nieuwe kopen.

We liepen het moderne winkelcentrum snel door, en gingen de overdekte markt binnen. Leuk! Overal fruit, bloemen, vreemde kaas, dode kippen (er is hier volgens mij geen keuringsdienst!), levende kippen, dode vis en levende kreeften. Ik denk dat in het lichaam van de Portugese mensen ook een hypermodern afweersysteem was ingebouwd!

En toen moest er geluncht worden. De kaart: vis, vis, vis, vis... en omelet! Lijkt me wel zo veilig. Ik wil het heus wel proberen, maar om er nou meteen een heel bord van te nemen, lijkt me iets te enthousiast. Nagerecht? Koffie-kan altijd: cappuccino voor mij. Portugese cappuccino, ik ben benieuwd. Even later maakte ik het zakje Nescafe open wat naast mijn kopje heet water lag. Cultuurshock heeft vele vormen.

Na het eten gingen Fernando en Fernanda naar een vergadering en wij op zoek naar de souvenirwinkeltjes beneden bij de rivier. Daar wist ik een zonnebril te scoren terwijl de anderen zich over de kaart bogen. Ik heb me er maar niet mee bemoeid, zelfkennis! ;) We vonden de goede weg omhoog en bijna vier uur nadat we van de grote winkelstraat waren weggegaan, stonden we er weer. Fernando en Fernanda waren intussen ook terug, dus een laatste drankje op een terrasje en ... jawel! Terug omhoog naar de auto. Diep respect voor mijn kuiten nu!

Wat gaan we morgen doen? We kunnen naar Viana do Castelo gaan: zee en strand. Plat ook. Prima, is het ver? Nee, een half uurtje met de bus. Oke, tot morgen dan, en welteruzzzzzzz.....

  • 30 Mei 2005 - 10:08

    Mama:

    Nou het is maar goed dat ik niet zo veel hoef te werken heb ik alle tijd om dit boekwerk goed te lezen. liefs mama

  • 30 Mei 2005 - 11:14

    Reactie Uit Twente:

    Ok dan!!Geweldig weer, de tranen rolde over mijn wangen toen ik het stukje over je giga mega (not) kop koffie las!! Super hoor we wachten weer vol spanning op je volgende avonturen!!

    Groetjes, Paulien

  • 01 Juni 2005 - 13:58

    John Van Lierop:

    Hoi Nelleke, je kent me niet maar ik ben de collega van je vader...
    Bedankt voor het verhaal over de uitzendorganisatie. Je zult van Renske ook wel iets horen.
    Voor nu: veel plezier en succes in Portugal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Januari 2016 Hoi! Ik ben Nelleke Reckers, 30 jaar oud en na anderhalf jaar in Quito ben ik nu reizend, schrijvend, zingend en vrijwilligend op weg van Ecuador naar Bolivia. Daar ga ik tenminste een jaar over doen. Onderweg bezoek ik / doe ik mee aan verschillende sociale projecten en met mijn verhalen wil ik vooral bruggen bouwen, mensen nieuwsgierig maken en ze laten stilstaan bij bekende en onbekende dingen. Foto's zien, meer verhalen lezen en/of meer weten? Kijk op https://nellyontour.wordpress.com/

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 75241

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Augustus 2015

Nelly's Project Imagine all the people

02 Augustus 2009 - 02 Augustus 2010

Cádiz, een jaar binnen de muren

19 Mei 2005 - 07 December 2005

Portugal: half jaar Europees vrijwilligerswerk

Landen bezocht: