Ik kan het nog!! - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu Ik kan het nog!! - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu

Ik kan het nog!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

02 Maart 2010 | Spanje, Cádiz

DONDERDAG

Als ik de brug naar het vasteland oversteek, moet ik goed oppassen dat ik er niet afwaai of -regen. Dit weekend laat ik Cadiz achter me om even op adem te komen. De bergen met het nationale park van de provincie leken me een goede optie. Natuurlijk mis ik mijn afslag naar El Bosque en natuurlijk betekent dat dat ik een half uur door moet rijden voordat ik om kan draaien. Op een tolweg, natuurlijk... 6 euro verder (3 heen + 3 terug = nuttig!) en net voor het donker klop ik aan bij de jeugdherberg. Als ik mijn spullen in mijn kamer heb gelegd, ga ik in de bar om de hoek op zoek naar iets te eten. De eigenaar "is er even niet", en terwijl we op hem wachten doe ik een poging tot FIFA spelen ... tot ik erachter kom dat het de eigenaar is die intussen al een uur meespeelt! Tapas als avondeten, en op tijd terug want ik wil het ontbijt niet missen morgenvroeg. Buenas noches...

VRIJDAG

Bij de toeristinformatie geven ze "toelatingsbewijzen" uit voor verschillende wandelroutes in het nationale park. Vertrekpunt is Grazalema, een dorp zo'n 17 km verderop. Na een gezellig gesprek met een australier die ook op zoek was naar een toegangsbewijs, besluit ik om een fiets te huren. 17 km is niet zo indrukwekkend. En al helemaal niet voor een Nederlandse met fiets- en regenervaring (en gecombineerd) genoeg. En dus glimlach ik beleefd naar de vrouw van de fietsenverhuur die me "fuerza" (kracht) toewenst en even later ben ik onderweg.
Al snel moet ik mijn trui uitdoen en na een half uurtje zit ik me zwetend en in de kleinste versnelling af te vragen hoe lang ik er op deze manier over zal gaan doen. Op het bord langs de weg staat dat ik bij km 32 ben. Bien. Maar bij hoeveel km ben ik begonnen? Toch minstens 3 km geleden: aftellen tot 46 dus! Ik sla de halve liter water die ik bij me heb in 1x achterover en besluit om alle stukken omhoog te voet te doen: ik wil hoe dan ook zelf tot Grazalema komen en ik vrees dat ik het anders niet haal. Verderop kom ik langs een plattegrond. Ff checken.
Eeeeh... isch chrapje?? Nee?? Als rasoptimist dacht ik dat ik elke meter omhoog ook weer naar beneden zou kunnen. Blijkt dat Grazalema 1103m hoger ligt dan El Bosque! Bup! 400m gedaan en op 1/3 van de route besluit ik toch in ieder geval te overwegen om straks niet helemaal terug te fietsen.
Genietend van het prachtige uitzicht en om de zoveel tijd mijn flesje bijvullend met bergwater, schiet ik wandelend-fietsend-wandelend-en-weer-fietsend voor geen meter op. Totdat... de laatste 4 km wordt mijn koppigheid beloond: alleen maar dalen!! Pas later bedacht ik me dat dat betekent dat de 1e 4 km van de terugweg alleen maar omhoog lopen!
De serveerster van het lunchcafe in Grazalema vertelt me dat er geen bussen gaan naar El Bosque. Eeehh... isch chrapje?? Nee?? Toch maar even checken bij meneer agent. Jawel, over 3 uur gaat er een bus. Pfff, dan kijk ik wel of ik voor die 1e paar km omhoog een lift kan krijgen en dan "fiets" ik de rest wel. Ik vraag de bestuurder van een bestelbus van een pakketdienst of hij me daarmee kan helpen, en 10 minuten later sta ik met mijn fiets aan het begin van mijn afdaling. Of... Hee!! Mijn helm!! Die is van de fietsenverhuur en hij ligt nog in die bus!! Zo snel als ik durf daal ik terug af naar Grazalema in de hoop dat ik hem nog kan vinden. Gelukkig zie ik hem op 1 van de pleintjes, maar hij rijdt net de andere kant op. Isch chrapje!! Nee?? Als een gek erachteraan tot beneden in het dorp en nog verder omlaag, zwaaiend en roepend in de hoop dat hij eens in zijn spiegels zou kijken. Niet dus. Als de weg even later omhoog begint te lopen, weet ik dat ik hem kwijt ben. Dusss. Terug omhoog wandelen naar het dorp en dan maar hopen dat de fiets mee mag in de bus straks.
In het dorpscentrum kom de Australier van de toeristinfo tegen. We drinken koffie tot de bus vertrekt, en bij zonsondergang rijd ik terug naar "huis". Met pijn in al mijn spieren en de fiets in de bagageruimte. Zonder helm, maar met een brede glimlach: het was alweer veel te lang geleden dat me zoiets is overkomen... Ik kan het nog!! ;-D

(Voor verslagen van mijn nieuwste reis rond de wereld (2013-2015): klik op "een jaartje Cadiz" in de balk bovenaan en kies "Nelly's Project Imagine all the people".)

  • 02 Maart 2010 - 20:15

    Koen:

    eey nel,

    gaaf dat je die berg hebt bedwongen zo met de fiets zonder motor!
    ik kom zowiezo in juli nog "ff" die richting in. misschien tussendoor nog even maar weet ik nog niet. ben momenteel bezig met zoeken naar ander werk want werk nu boeit me niet echt.

    groetjes en geniet ze daar!

  • 02 Maart 2010 - 20:28

    Mama:

    Hola Snel,
    Toch moet je dit van iemand anders hebben hoor want dit komt niet van je moeder, niet te geloven maar alles loopt weer goed af. Mooie foto's trouwens. Moet ik je nog sponseren voor je helm? ( grappie)
    Hasta luego
    besos
    mama

  • 04 Maart 2010 - 07:45

    ML:

    Hey Speedy Conzales,

    Geweldig die ervaringen van jou! Het enige wat me een beetje van je tegenviel, waren de pogingen om de aandacht op je gevestigd te krijgen terwijl je achter die bus aan fietste...........
    Blijf vooral oefenen ;-D

    Knuffel

  • 04 Maart 2010 - 18:28

    Annelieke:

    Stoer stoerder STOERST!

    Leuk die foto's Nel! Oh en sorry dat ik even van de radar verdwenen was.

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Januari 2016 Hoi! Ik ben Nelleke Reckers, 30 jaar oud en na anderhalf jaar in Quito ben ik nu reizend, schrijvend, zingend en vrijwilligend op weg van Ecuador naar Bolivia. Daar ga ik tenminste een jaar over doen. Onderweg bezoek ik / doe ik mee aan verschillende sociale projecten en met mijn verhalen wil ik vooral bruggen bouwen, mensen nieuwsgierig maken en ze laten stilstaan bij bekende en onbekende dingen. Foto's zien, meer verhalen lezen en/of meer weten? Kijk op https://nellyontour.wordpress.com/

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 75057

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Augustus 2015

Nelly's Project Imagine all the people

02 Augustus 2009 - 02 Augustus 2010

Cádiz, een jaar binnen de muren

19 Mei 2005 - 07 December 2005

Portugal: half jaar Europees vrijwilligerswerk

Landen bezocht: