Enneh... hoe is het met de studie? - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu Enneh... hoe is het met de studie? - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu

Enneh... hoe is het met de studie?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

16 April 2010 | Spanje, Cádiz

EXAMENPOGING 1: ADEMHALING (DECEMBER)

Donderdag is het psychiatrie-seminarie-middag. Deze keer blijkt dat zowat iedereen iets te eten heeft meegenomen, omdat na de les het nieuwe jaar alvast ingeluid wordt (dat het pas 10 december is, heeft daar verder niets mee te maken). Ik ben verbaasd dat dit soort dingen WEL gecoordineerd lijken te worden, terwijl er verder zo bizar weinig organisatie te bespeuren valt. Iemand vertelt me dat er een forum is waar dit soort dingen wordt besproken. Echt? Waar? "Op internet". Oh. Dus...
Als ik een medestudent uitnodig om vrijdag langs te komen als we in een bar gaan spelen, zegt ze: "Dat wordt een volgende keer, want ik heb dinsdag een examen!" Oh... jammer! Wat voor examen? "Pneumologie." Hee, dat is toch een onderdeel van Medicina 1? "Ja, precies!" Maar dat examen was toch pas in februari? "Ja, eerst wel, maar nu is het dinsdag." Oh. Hoe weet je dat? "Staat op het forum." Oh. Echt? Waar kan ik dat vinden? "Op internet." Oh. Dus. Dan heb ook ik dinsdag een examen...

De 5 dagen daarna zit ik achter mijn computer de thema's te bestuderen die op de site van het vak ademhaling staan. De lessen waren vrijwel onmogelijk te volgen in verband met echo's, microfoon- en zichtgebrek, onverstaanbare accenten en verschuiven van data en tijden en onderwerpen en professoren, dus na de 6e keer anderhalf uur nutteloze aanwezigheid, had ik het opgegeven en besloten om aan zelfstudie te gaan doen (in Leuven werkt dat gewoonlijk). Vandaar dat er maar weinig dingen op de slides staan die me bekend voorkomen uit de les. Maar na die paar dagen weet ik toch al heel wat te vertellen over COPD, astma en bronchitis en nog wat dingen meer.

Dinsdagochtend voor het examen kijk ik eens of er in mijn aantekeningen van die paar lessen misschien nog iets bruikbaars staat. Maar eh... Heej! Dit heb ik niet op internet gezien. Hmmm... en dit ook niet! Zal wel weer slecht gecoordineerd zijn dan. Of wacht: hier heb ik iets staan over het examen. Voorzover ik het gehoord en begrepen had: "aantekeningen = apuntes op campus virtual = onderwerpen. Algemene pag. internet = achtergrondinfo (5 thema's (?))." Dus. Qua achtergrondinfo zit ik ongetwijfeld goed..., maar omdat het examen over 10 andere thema's gaat, ben ik kansloos. Dat wordt de herkansing dan maar, want in de 2 uur die ik nog heb, denk ik niet eens dat ik die "apuntes" op internet gevonden krijg!

Een week later weet ik zeker DAT er een forum is, nog een week later weet ik WAAR ik het kan vinden en een week later weet ik ook WAAROM ik beide dingen niet eerder wist: ik heb er geen toegang toe, omdat ze ergens in een computersysteem vergeten zijn een vinkje aan te klikken achter mijn naam ofzo... Wel fijn om te weten dat ik wel in ergens in een computersysteem zit trouwens ;D. Van Laura, mijn Duitse mede-erasmus-studente die veel dezelfde gebrek-aan-organisatie-problemen heeft, heb ik haar studentennummer en wachtwoord gekregen. Zo kan ik onder haar naam de "aantekeningen"-site MET forum van het 4e en 5e jaar vinden. Mooi! Dan ben je over de helft. Toch?

Blijkt dat dat forum vooral dient om te overleggen naar welke data ze de officiele examendata gaan veranderen. En waarom er nog steeds officiele examendata zijn...?? Jammer dat het overleg vaak duurt tot een week VOOR de gekozen examendatum. Nog jammerder (ook geen Nederlands helaas!) dat er 200 studenten zijn die op dat forum hun mening kunnen geven, en het jammerst is dat ze dat ook doen!! Resultaat: het onderwerp "examen verloskunde" heeft 170 reacties. In 4 dagen. In het sms-Spaans-met-accent-van-Cadiz. Van op zijn minst 15 regels. Met de gemiddelde toevoegende waarde van: "De tante van mijn vriendje wordt 2 dagen later 54 en omdat we haar in Madrid gaan opzoeken en het vliegtuig pas laat weer terugkomt en we eigenlijk dan 's ochtends ook nog boodschappen moeten doen, de koffers moeten uitpakken, en de hond moeten ophalen bij mijn broer die de dag erna zelf weer vertrekt om op bezoek te gaan bij de neef van zijn vriendin, is voor mij de 24e beter dan de 18e. Maar is de 27e eigenlijk geen betere optie, want dat is een woensdag.(?)." En dan reageren er weer 14 mensen op de 27e als optie...

Doe mij wat dat betreft dan toch maar gewoon dictatuur van de professoren! Want als iedereen een half jaar van te voren de examendata weet, kan je op zo'n forum aan je medestudenten schrijven dat ze hun tante maar een week eerder moeten bezoeken. Of later. Of niet. En dat ze hun hond bij iemand laten die niet bij de neef van zijn vriendin op bezoek gaat. Of dat ze beter een konijn nemen. Dat ze boodschappen doen voor vertrek. En de koffers uitpakken meteen als ze thuiskomen. Maar vooral: dat ze jou daar niet mee lastig moeten vallen!

EN VERDER...

Verder is het hier al heerlijk weer (vorige week zag ik voor het eerst weer mensen zwemmen), en heb ik 2 dagen heel gezellig bezoek gehad van Marijke (die nu nog vastzit in Sevilla in verband met die vulkaan-stofwolk). Ik vermaak me nog altijd heel goed en ik heb nog echt niet het idee dat over een maand of 3 het jaar alweer om is!

Als het lukt zal ik snel mijn volgende "hoe-is-het-met-de-studie"-verhaal posten, want het blijkt dat er toch wat mensen ongerust zijn over mijn studie-vooruitgang --> hoewel die verhalen niet echt helpen om die ongerustheid weg te nemen eigenlijk... :S ;D. Om dat te compenseren (of niet?): HET IS HIER FANTAAASTISCH ... ;-D.

Groetjus uit het zuiden!! xxx

(Voor verslagen van mijn nieuwste reis rond de wereld (2013-2015): klik op "een jaartje Cadiz" in de balk bovenaan en kies "Nelly's Project Imagine all the people".)

  • 19 April 2010 - 07:16

    Marie-Louise:

    Het blijkt toch maar steeds weer dat wij alles maar structureren. Misschien wel teveel en daar zul jij waarschijnlijk weer helemaal opnieuw aan moeten wennen als je je weer bij ons voegt ;-D
    Wens je deze laatste maanden ontzettend veel wijsheid en sterkte toe.Verder ben ik zeer benieuwd naar de vervolgverhalen. En uh..geniet nog voor wat er te genieten valt op die laatste momenten.

    Knuffels

  • 19 April 2010 - 18:42

    Nancy Koning(happen):

    hee,
    Ik vind dat je al een examenpunt hebt verdient met al dat puzzelen van data's en een punt voor het vele geduld! Hahah.
    Succes verder en tot de volgende keer.

  • 19 Juli 2010 - 07:41

    Mirjam:

    Hé Nelleke, belleke, alles goed? Hoezo het laatste verslag van april? Gaat alles wel goed? Kus, Mirjam (en de rest van de clan)

  • 21 Juli 2010 - 16:19

    Anne:

    Nelliebellie, nog maar 12 dagen..jeeeeeetje wat weinig (voor jou tenminste, voor ons ben je al heel lang weg).

    We gaan snel afspreken! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Januari 2016 Hoi! Ik ben Nelleke Reckers, 30 jaar oud en na anderhalf jaar in Quito ben ik nu reizend, schrijvend, zingend en vrijwilligend op weg van Ecuador naar Bolivia. Daar ga ik tenminste een jaar over doen. Onderweg bezoek ik / doe ik mee aan verschillende sociale projecten en met mijn verhalen wil ik vooral bruggen bouwen, mensen nieuwsgierig maken en ze laten stilstaan bij bekende en onbekende dingen. Foto's zien, meer verhalen lezen en/of meer weten? Kijk op https://nellyontour.wordpress.com/

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 75054

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Augustus 2015

Nelly's Project Imagine all the people

02 Augustus 2009 - 02 Augustus 2010

Cádiz, een jaar binnen de muren

19 Mei 2005 - 07 December 2005

Portugal: half jaar Europees vrijwilligerswerk

Landen bezocht: