Wist je dat...? - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu Wist je dat...? - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu

Wist je dat...?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

18 Oktober 2009 | Spanje, Cádiz

Spaans huishouden: wist je dat...

- ... het warme water hier verwarmd wordt met behulp van een gasfles?
- ... deze op een gegeven moment leeg is?
- ... je dan niet meer kan koken, warm kan douchen of goed kan afwassen?
- ... met enige creativiteit de problemen van het koken (brood + salade eten of uit eten) en afwassen (koud water en laten inweken) goed op te lossen zijn, maar het probleem van de koude douche niet?
- ... het moeilijker is om uit je bed te komen als je weet dat je een koude douche te wachten staat?
- ... ik dit bij gebrek aan organisatie toch 5 ochtenden heb gedaan?
-... het niet meer dan 1 minuut kost om een nieuwe fles aan te sluiten?
-... ik dat ook niet wist?

Spaans levensritme: wist je dat...

- ... Spanjaarden op zondag graag doelloos rondlopen?
- ... als zelfs dat teveel inspanning vergt, doelloos rondkijken een goed alternatief is?
- ... ze dat eigenlijk niet alleen op zondag doen?
- ... het op zondag wel het meeste opvalt omdat de winkelstraten dan op zijn drukst zijn, terwijl de winkels gesloten zijn?
- ... het eigenlijk logisch dat iedereen op zondag doelloos rondloopt of -kijkt omdat er dan simpelweg niets anders te doen is?
- ... dit eigenlijk al geldt vanaf het begin van de siesta op zaterdag?
- ... het enige oefening vergt, maar dat ik er langzaam maar zeker ook steeds beter in word?
- ... dankzij dit levensritme het aantal burn-outs onder werknemers waarschijnlijk de helft is van het Europese gemiddelde?
- ... het ook te maken kan hebben met het feit dat hier niet zoveel werknemers zijn?
- ... het me niet zou verbazen als het aantal burn-outs onder werkgevers het dubbele zou zijn van het Europese gemiddelde?

Spaanse hobby's: wist je dat...

- ... mijn geleende surfplank 2,10 meter lang is en 0,55 meter breed?
- ... het niet gemakkelijk is om 3 km door Cadiz te fietsen met zo'n ding aan je schouder, als je geen fatsoenlijke tas hebt?
- ... dat ook niet makkelijk is als je wel een fatsoenlijke tas hebt?
- ... het me anderhalve week heeft gekost om een betaalbare en geschikte tas te kopen?
- ... ik er thuis achter kwam dat de laatste 10 cm van de plank er niet in passen?
- ... je in ieder geval geen warming-up meer hoeft te doen als je bij het strand bent aangekomen?
- ... het niet echt leuk is als dan blijkt dat er geen golven zijn?
- ... ik toch mijn geleende wetsuit heb aangetrokken om lekker een half uur op de plank rond te dobberen?
- ... dat erg ontspannend is, zodat ik van plan ben vaker te gaan surfen als er geen golven zijn?
- ... het nadeel van 3 km heen fietsen met surfplank is, dat je ook weer 3 km terug moet fietsen?
- ... dat nog moeilijker is als blijkt dat je zadel niet goed vast zit, zodat het steeds achterover klapt?
- ... ik misschien maar gewoon een outdoor-schaakclub moet gaan zoeken hier?

Spaanse bijkomstigheden: wist je dat...

- ... Senseo-koffiepads hier even zeldzaam zijn als Engelse studie-boeken?
- ... Nescafe-oplos-cappucino qua smaak en snelheid een verrassend goed alternatief is gebleken?
- ... ik nu nog op zoek ben naar de Nescafe-oplos-cappucino onder de Engelse studieboeken?
- ... het hier nu min of meer herfst wordt?
- ... dat zoveel betekent als: het is nu voor 9 uur 's ochtends en na 7 uur 's avonds iets te fris om nog in zee te zwemmen?
- ... ze de douches, voeten-was-kraantjes (hoe heten die dingen?) en houten loopplanken van het strand hebben verwijderd omdat de zomer officieel voorbij is?
- ... het overdag nog wel gewoon 25 graden is?
- ... logica sowieso niet bruikbaar lijkt te zijn hier?
- ... een ander voorbeeld daarvan is dat Cadiz (300 dagen zon per jaar) een zonnestudio heeft die nog steeds niet failliet is?
- ... ik het erg leuk vind om de reacties te lezen van iedereen die commentaar heeft op mijn bezigheden?
- ... ik verder weinig zinnig nieuws heb?
- ... me nu ook niets onzinnigs meer te binnen schiet?
- ... ik volgende week mijn eerste practica ga doen in het ziekenhuis en dat ik dan waarschijnlijk genoeg informatie heb om 3 weken vooruit te kunnen met mijn verhalen ;-D?
- ... ik iedereen de groetjes doe + een beetje van de Spaanse zon en rust?

Houd jullie haaks en tot de volgende keer!!!

XXX Nel

(Voor verslagen van mijn nieuwste reis rond de wereld (2013-2015): klik op "een jaartje Cadiz" in de balk bovenaan en kies "Nelly's Project Imagine all the people".)

  • 18 Oktober 2009 - 20:30

    Marijke Huskens:

    Jihaa Nelleke!

    Wat een heerlijk leventje daar! Ik sta dinsdag en donderdag op urologie hier op Gasthuisberg (zowat vanalles, patiëntenbespreking, zaalronde, OK...) en heb echt het gevoel dat ik daar alleen maar in de weg kan gaan lopen, ben benieuwd! Laat zeker maar iets weten over uw ziekenhuisavonturen daar, kijk er al naar uit :)

  • 18 Oktober 2009 - 20:48

    El:

    Jonge jonge, en ik was al blij met mijn herfstvakantie ;) Het lijkt me heeeeerlijk daar! Als je het maar niet waagt om nóg relaxter te worden dan je al was, tenzij je mij een cursus geeft als ik daar ben. Veel plezier in het ziekenhuis! Ben benieuwd hoe het er daar aan toe gaat haha.
    xxxxxxx

  • 19 Oktober 2009 - 07:41

    Ml Vierveijzer:

    en je was al zo inventief..........

    Succes met je practica en probeer er een met een beetje spaanse mentaliteit aan te beginnnen.........scheelt volgens mij de helft in frustraties!

    Knuffel met wat herfstige zonnestraaltjes uit 't Nederlandse.

  • 19 Oktober 2009 - 08:24

    Nynke:

    Hoi Nelleke!

    Eindelijk weer eens een reactie! Wat klinkt het goed daar, ondanks alle ontberingen die je moet doorstaan om op het strand te komen!

    Ik ben weer een tijdje terug in België en moet helemaal wennen aan het niet rondreizen. Het was heerlijk in Australië!
    Veel succes met je practica en ik kijk uit naar je volgende post!

    Groetjes,
    Nynke

  • 19 Oktober 2009 - 08:28

    Lieve:

    Nelleke,

    hilarisch!
    hang in there!

    greetz
    L.

  • 19 Oktober 2009 - 09:26

    Mama:

    Nou Nel een boel dingen wist ik natuurlijk al. is niet veel veranderd in 20 jaar maar het went wel ( een klein beetje).Ik graag gewoon ook z'n beetje rond wil lopen op een zondag met 25 gr ook al is het dan winter.
    Komt een mailtje aan zodat je weer bij bent Liefs Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Januari 2016 Hoi! Ik ben Nelleke Reckers, 30 jaar oud en na anderhalf jaar in Quito ben ik nu reizend, schrijvend, zingend en vrijwilligend op weg van Ecuador naar Bolivia. Daar ga ik tenminste een jaar over doen. Onderweg bezoek ik / doe ik mee aan verschillende sociale projecten en met mijn verhalen wil ik vooral bruggen bouwen, mensen nieuwsgierig maken en ze laten stilstaan bij bekende en onbekende dingen. Foto's zien, meer verhalen lezen en/of meer weten? Kijk op https://nellyontour.wordpress.com/

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 75255

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Augustus 2015

Nelly's Project Imagine all the people

02 Augustus 2009 - 02 Augustus 2010

Cádiz, een jaar binnen de muren

19 Mei 2005 - 07 December 2005

Portugal: half jaar Europees vrijwilligerswerk

Landen bezocht: