De Spaanse vrijgeleide A38 - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu De Spaanse vrijgeleide A38 - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu

De Spaanse vrijgeleide A38

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

28 September 2009 | Spanje, Cádiz

... En na een half uur was ik aan de beurt. "Je inschrijven voor je 4e jaar geneeskunde? Hmmm, heb je je studentenkaart en je formulier met vakken getekend door je coordinator?" Eeh... nee, waar moet ik dan heen? "Je kaart kan je halen bij de international office en je coordinator... ik neem aan dat die in het ziekenhuis is. Maar ze zal daar alleen 's ochtends werken, en omdat het intussen half 1 is, zal je het morgen moeten proberen ben ik bang."
De volgende morgen (later dan gepland omdat het meer dan een uur lopen bleek te zijn) wist de man onder het bordje "informatie" in het ziekenhuis me eerst niet te vertellen waar ik Carmen Gomez Gomez kon vinden. Na wat aandringen pakte hij de telefoon, en na een kwartier wist hij zeker dat ze er morgen weer zou zijn. 's Ochtends? Ja.
De man die de dag erop onder het bordje "informatie" werkte, had geen idee wie Carmen Gomez Gomez was, en wist evenmin wie hij moest bellen om erachter te komen. Misschien dat iemand in de personeelskamer om de hoek een idee had? Nee dus... dan werkte ze misschien wel aan de overkant van de straat bij de faculteit gezondheidswetenschappen. Ook daar hadden ze niet van haar gehoord, maar ik moest het maar eens bij het ziekenhuis proberen. Terug naar de informatiebalie. Als ik de gang doorliep, laatste deur rechts: personeelszaken zou haar wel kennen als ze hier werkte. Dat bleek niet het geval, maar ik kon wel in een ander kantoortje navragen waar ze dan wel werkte. Een half uur later werd ik terug naar de faculteit geneeskunde gestuurd: 3e verdieping, Biochemie.
Na meer dan een uur wandelen stond ik op de 3e verdieping biochemie, maar alle deuren waren dicht. Terug naar de informatiebalie van de faculteit. Carmen Gomez Gomez? Met 1 bepaalde lift kon ik er komen, maar met de andere liften of met de trap was het niet bereikbaar (?). Op de 3e verdieping wisten ze niet wie Carmen was, maar ik was dan ook op het departement farmacie aangeland... Biochemie was aan de andere kant van de gang. Alle deuren dicht. Terug naar farmacie. Is er niemand? Alle deuren geprobeerd? Ja. Hmmm... Wanneer ze er wel zullen zijn? Tsja, dat zal dinsdagmorgen worden. Maandag niet? Maandag niet, dan is alles dicht omdat het academisch jaar wordt geopend. Owkeej...
Dinsdagochtend met mijn vakkenlijst in dezelfde gang. De 1e deur proberen maar. "Carmen Gomez?" Nee, dat is 2 deuren naar rechts, maar ze was net vertrokken en het was niet duidelijk of ze terugkwam. Na een uur was er nog niemand, dus vroeg ik beneden bij de informatiebalie of Carmen terug zou komen. Tsjah, dat wist hij ook niet. Misschien was ze wel aan het vergaderen, want er was een vergadering aan de gang. Tot hoe laat? Tsjah, dat wist hij ook niet.
Morgen geen vergaderingen? Nee. Dan kom ik morgen terug.
Woensdagochtend met mijn vakkenlijst in dezelfde gang. "Carmen Gomez?" Goh, die is net weg om pauze te gaan houden... maar als je hier even wacht, dan zal je haar straks wel terug zien komen. Een half uur later kwam ze aan, en nog een half uur later had ik de handtekening die ik nodig had... ze moest eerst namelijk nog wat telefoontjes afhandelen.
Oh! Ze had alleen geen stempels daar, moest ik even voor naar beneden. Beneden deden ze niet aan stempels, maar bij de administratie wel. Na een half uur was ik aan de beurt. Hmm.. Jah mijn collega doet de stempels, maar die is net even weg. Misschien kan je bij het decanaat vragen? Andere kant van de hal. Na een half uur was ik aan de beurt. Stempel? Ja, stempel. Dankuwel. Terug naar de administratie. Na een half uur was ik aan de beurt. "Inschrijven in het 4e jaar geneeskunde?" Ja, graag. Studentenkaart? 't is niet waar! Tot hoe laat zijn jullie open? Tot over 10 minuten. En de international office? Ook. Hasta manana!!!

Na een uur was ik aan de beurt. "Een bankrekening openen? Ja, dan moet je wel eerst naar de politie om een verblijfsdocument te halen en daarmee moet je terugkomen. Politie? 1 uur lopen. Half uur wachten. Verblijfsdocument? Ja, dan moet je wel eerst je paspoort kopieren en met je voorlopig document langs de bank. Kwartier lopen, kwartier wachten, paspoort kopieeren, 20 minuten lopen naar de bank. Nee, dit document is nog niet officieel, moet je eerst naar het politiebureau. 5 minuten lopen. 10 minuten wachten. Nee, met dit voorlopig document moet je die 10 euro betalen bij de bank. 5 minuten lopen en 15 minuten wachten. Betalen? Ja betalen. 5 minuten lopen. 10 minuten wachten. Officieel document: even tekenen en morgen maar naar de bank in het oude deel van de stad, want na 2 uur is die niet meer open. Volgende morgen:
10 minuten lopen. Half uur wachten. Officieel document? Studentenkaart? Mooi, maandag terugkomen, dan is alles voorbereid. Maandag kwart over 9. Rekening openen? Ja mijn collega zal er over 10 minuutjes zijn ongeveer... Koffie! Half uur later arriveert de collega. 1 wachtende voor u. 1,5 uur later ben ik aan de beurt. Half uur wachten en 4 handtekeningen later heb ik een contract en een bank-boekje. Volgende week komt de kaart!

De vrijgeleide A38 is volgens mij hier uitgevonden... Nooit van gehoord? Kijk maar eens op http://www.youtube.com/watch?v=n9o1E222iFQ (Asterix en Obelix - A38 )

Groetjes uit een nog altijd zonnig Cadiz (hierbij ook een paar foto's voor een idee van de stad), ik kom mijn dagen wel door! ;-D

xxx Nel

(Voor verslagen van mijn nieuwste reis rond de wereld (2013-2015): klik op "een jaartje Cadiz" in de balk bovenaan en kies "Nelly's Project Imagine all the people".)

  • 28 September 2009 - 16:10

    Yelena:

    Haha, ken het :) ik moet donderdag terugkomen want in september is het bureau voor internationale toestanden nog niet open :P.

    waarom heb je een bankrekening nodig eigenlijk?

    nog veel geluk :)
    doei
    x

  • 28 September 2009 - 16:46

    Momie:

    Nelleke,

    heb ooit voor een Spaanse firma gewerkt, zelfs om een job student aan te nemen moest ik naar Madrid om uit te leggen waarom, als ze dan uiteindelijk akkoord waren, 17 handtekeningen en dito stempels!!
    suerte!

  • 28 September 2009 - 17:14

    Marijke Huskens:

    Als de grootste uitsteller die ik ken 't al op haar zenuwen krijgt...Chapeau dat ge 't grappige er nog van inziet, ik zou een zenuwinzinking nabij zijn vrees ik :D

  • 29 September 2009 - 13:00

    Christel, Zonnedauw:

    Heerlijk om te lezen die bureaucratie!
    Maar kan me indenken dat jij het wel gehad had!!!

    Heel veel succes met je studie! groetjes uit veghel

  • 01 Oktober 2009 - 09:20

    El:

    Wat een verhaal weer! Tis maar goed dat je meer geduld hebt dan ik! ;) Mooie foto's.. ik kan niet wachten tot november! Nog steeds niet geboekt maar ik laat het je weten!
    Mail je van de week wel ff!
    Knuffel!

  • 02 Oktober 2009 - 10:35

    ML Vierveijzer:

    Hey Nel,

    Wat zal jij al die keren snel klaar zijn geweest met je potje koken.....
    Kei simpel met al dat stoom uit je oren, toch???
    Maar uiteindelijk heeft goed werk tijd nodig, dat weet je nu wel heel zeker.

    Dikke knuffel en hou vol!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Januari 2016 Hoi! Ik ben Nelleke Reckers, 30 jaar oud en na anderhalf jaar in Quito ben ik nu reizend, schrijvend, zingend en vrijwilligend op weg van Ecuador naar Bolivia. Daar ga ik tenminste een jaar over doen. Onderweg bezoek ik / doe ik mee aan verschillende sociale projecten en met mijn verhalen wil ik vooral bruggen bouwen, mensen nieuwsgierig maken en ze laten stilstaan bij bekende en onbekende dingen. Foto's zien, meer verhalen lezen en/of meer weten? Kijk op https://nellyontour.wordpress.com/

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 75248

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Augustus 2015

Nelly's Project Imagine all the people

02 Augustus 2009 - 02 Augustus 2010

Cádiz, een jaar binnen de muren

19 Mei 2005 - 07 December 2005

Portugal: half jaar Europees vrijwilligerswerk

Landen bezocht: