Je weet dat je in Quito / Ecuador bent, als... (1) - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu Je weet dat je in Quito / Ecuador bent, als... (1) - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu

Je weet dat je in Quito / Ecuador bent, als... (1)

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

09 December 2015 | Ecuador, Quito

- … elke vrouw die ouder is dan veertig je aanspreekt met "mi hija" (mijn dochter / mijn kind)

- … elke man die ouder is dan veertig je aanspreekt met "tiene novio?" (heb je een vriend?)

- … ook elke man die jonger is dan veertig je aanspreekt met "tiene novio?"

- … de bakker zegt: “Dat is dan twaalf dollarcent.”

- … de grootste Engelstalige wereldhits uitsluitend als Gipsy Kings versie langskomen op de radio

- … oversteken zonder aangereden te worden ongeveer 70% van je hersenactiviteit in beslag neemt.

- … dat ook geldt als je oversteekt bij een voetgangersstoplicht.

- … dat ook geldt als het voetgangersstoplicht groen is.

- … je net als het overgrote merendeel van de mensen in het overgrote merendeel van de gevallen niet oversteekt bij een voetgangersstoplicht. Laat staan een groene.

- … wakker blijven normaal 30% van je hersencapaciteit vereist, maar nu vanzelf gaat door een overvloed aan prikkels in de omgeving.

- … je die 30% van je hersencapaciteit nu mooi kunt gebruiken voor de risico-analyse van alle andere doods- of letseloorzaken dan aangereden worden tijdens het oversteken.

- … er dus geen hersencapaciteit overblijft voor minder belangrijke zaken als het volgen van verkeersregels en het niet ergeren van andere verkeersdeelnemers.

- … dat voor iedereen hetzelfde is, zodat uiteindelijk niemand daar echt een probleem mee heeft.

- … mensen op straat een hoop lawaai kunnen maken om dingen waar ze eigenlijk niet echt een probleem mee hebben.

- … ze dat ook doen.

- … niemand daar echt een probleem mee lijkt te hebben.

- … je je melk, de kokossap van de straatverkoper en de fruitsap bij de afhaal-lunch in een plastic zak(je) krijgt.

- … je je elke keer als je geen beker en/of schaar bij de hand hebt, afvraagt waarom.

- … je je ook elke keer als je wél een beker en/of schaar bij de hand hebt, afvraagt waarom.

- … de man in het lunchcafé zegt: "We hebben ook een light-versie. Dat is zonder rijst, en in plaats daarvan meer sla en meer... frietjes."

- … koude macaroni met mayonaise ook "sla" blijkt te zijn. (?)

- … er op je zak volle melk ook gewoon "light" staat.

- … God ineens overal is. Zelfs in je slaapkamer en op de wc.

- … logica ineens nergens meer is

- … je je afvraagt of dat misschien iets met God te maken heeft.

- … je dat voor de lieve vrede maar niet aan je Ecuadoraanse vrienden vraagt (95% gelovigheidsgraad)

- … je je drie-gangen lunch met een soeplepel eet, inclusief je kip met rijst.

- … je nooit met losse handen in het openbaar vervoer staat. Of zit.

- … je in het openbaar vervoer sowieso vrijwel nooit zit.

- … je persoonlijke ruimte in het openbaar vervoer gereduceerd wordt tot 0 cm van je rug, buik en benen, en 5 cm van je borst en gezicht.

- … je "stoicijns voor je uitkijken"-skills in het openbaar vervoer onder die omstandigheden in no time van een vergelijkbaar niveau zijn als die van je Ecuadoraanse busgenoten.

- … je tas in het openbaar vervoer (en eigenlijk ook daarbuiten) gevoelsmatig wordt gepromoveerd tot een intiem lichaamsdeel.

- … je hoofd ´s avonds in bed nog steeds vol zit met toeters, politiefluitjes en “a-un-dollar-a-un-dollar-a-un-dollaaaar!”

- … je je zaklamp boven een zesliterfles met water hangt omdat de stroom is uitgevallen. Sfeerverlichting a la kannie anders.

- … je bananen-, plastic- en zonnebrandconsumptie ineens met 300% stijgt

- … je koffieconsumptie ineens met 300% daalt (i.v.m. exclusieve beschikbaarheid van Nescafé original)

- … je i.v.m. exclusieve beschikbaarheid van Nescafé original liever hebt dat ze je telefoon of je camera jatten dan je kampeer-(échte)-koffiezettertje (ner-gens verkrijgbaar!)

- … je zelfs liever hebt dat ze je telefoon én je camera jatten dan je koffiezettertje.

- … je liever hebt dat ze je telefoon en je camera jatten dan je schrift met verhalen, lijstjes en ideeën, maar je niet weet of je liever hebt dat ze je schrift jatten of je koffiezettertje

- … de kans overal gelukkig sowieso veel groter is dat ze je telefoon en je camera jatten. Continue ook.

- … de criteria "efficient", "volgens de regels", en "hoe iets eruit ziet" in je hoofd degraderen naar de categorie "totaal onbelangrijk".

- … je de afstanden in de stad aangeeft als het aantal ecoviastops.

- … je tijdstippen aangeeft met ongeveer een uur standaardafwijking.

- … je er dan nog steeds regelmatig een uur naast zit.

- … je een banaan bij je soep krijgt.

- … je niet weet welk stuk bot met vlees van welk dier er tussen welke plantaardige creaties in je soepkom drijft.

- … je er zoveel mogelijk popcorn en bananenchips aan toevoegt om het aantal partikels met bekende herkomst nog enigszins acceptabel te maken.

- … je elke dag weer dankbaar bent als je verteringsstelsel normaal functioneert.

-… je je koortsachtig probeert te herinneren welke van de zeven woorden voor "banaan" de soort beschrijft die je bedoelt.

- … je aan die Ecuadoraan die zo zijn best doet vraagt of hij ook Spaans kan praten omdat je zijn Engels niet kan verstaan.

- … je "hallo" zegt als "hola, qué tal?" zonder dat je eigenlijk wil weten hoe het gaat.

- … je dan geen antwoord krijgt, en je daar niet eens iets van denkt.

- … je ook "dag" zegt met "hasta luego" (tot later) terwijl je vrij zeker weet dat je die persoon nooit meer gaat zien.

- … die persoon dan ook gewoon "hasta luego" terugzegt.

- … je elk briefje groter dan vijf dollar tussen je vingers rolt om te kijken of het wel echt is, en je het wisselgeld checkt op buitenlandse muntjes.

- … alleen prostitués of toeristen in een korte broek door de stad lopen.

- … je de nieuwelingen in de hoofdstad verder herkent aan hun paranoia en hun verwoede pogingen om die te verbergen in een houding die "cool" zou moeten zijn. Aandoenlijk.

- … je je dan realiseert dat je twee jaar geleden één van die nieuwelingen was.

- … je je de eerste drie keer dat je in het donker over straat loopt ook weer een nieuweling voelt.

- … je de nieuwelingen in de hoofdstad herkent aan het gebrek aan paranoia waarmee ze tijdens de spits in de bus stappen met hun rugzak op hun rug, of in het centrum hun 1000-dollar camera vrolijk op hun buik laten bungelen.

- … je de nieuwelingen in de hoofdstad herkent aan hun complete superlichtgewicht wind- en waterbestendige bergbeklimmersoutfit in hippe kleuren.

- … je de nieuwelingen in de hoofdstad herkent aan het feit dat ze in hun hippe outfits ook gewoon naar adem staan te happen na elke tien meter omhoog lopen.

- … je aan de toeter met de melodie van "rudolph the red-nosed reindeer" hoort dat de trolleybus eraan komt. (Dat is één van de grote onopgeloste Ecuadoraanse mysteries waar ik mij nog steeds over verwonder)

- … je vraag "Wat voor verse sap hebben jullie?" wordt beantwoord met een lijst van twaalf fruitsoorten, die veel te snel wordt opgenoemd om het echt te kunnen volgen.

- … je een half uur nadat je in de zon bent gaan zitten precies weet welke plekjes je vergeten bent in te smeren.

- … dertig seconden nadat het begon te regenen je sokken en je ondergoed doorweekt zijn.

- … er tussen die twee gebeurtenissen niet meer dan een uur hoeft te zitten.

• 13 December 2015 - 21:20

Mama: