Een half jaar verder en nog geen meter opgeschoten - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu Een half jaar verder en nog geen meter opgeschoten - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Nelleke Reckers - WaarBenJij.nu

Een half jaar verder en nog geen meter opgeschoten

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

08 Maart 2014 | Ecuador, Quito

Deze zondag precies zes maanden geleden, was de Grote Dag waarop ik mijn wereldreis begon. Ik zou er een jaar of twee, drie over doen. Maar als ik dit reistempo volhoud, ben ik de komende tien jaar nog niet thuis :P… Een half jaar verder, en nog geen meter opgeschoten. Of... toch?

Helaas moet ik iedereen teleurstellen die denkt dat ik een rijke Ecuadoriaan aan de haak heb geslagen en dat ik nu in een luxe appartement met uitzicht op zee mijn verhaal zit te doen. Er zijn niet zoveel rijke Ecuadorianen ;) … En als ze er wel zijn, is de markt waar we werken niet bepaald de plek om ze tegen het lijf te lopen. Ik heb dus nog steeds mijn kamer met Ecuadoriaanse “wisselstroom” (aan-uit-aan) , vergelijkbaar “wissel-internet” en 50% kans op warm water. Koud water is er altijd, en het komt vanzelf binnen als het hard regent. :P

En nee, het is ook geen arme Ecuadoriaan, al is dat aanbod aanzienlijk groter. Hoewel… ja, een aantal Ecuadorianen heeft mijn hart wel gestolen: uiteraard “onze” San Roque marktkinderen en hun families, mijn huisbaas die altijd twee uur de tijd heeft om op de trap de geschiedenis, het politieke systeem of de verschillende muziekstijlen van zijn land te bespreken, de hilarische vrijwilligers coordinatrice en kantoorgenoot Gladys die zichzelf op vrijdag in een knalroze joggingpak hult om gymles te geven, onze bloeddruk- en suikerpatienten op de markt die voor ons bidden (?) en ons eten toestoppen als we langskomen om te kijken hoe het met ze gaat, de indrukwekkend rustig en bescheiden als-je-iets-wil-weten-vraag-je-het-aan-Ruth de vice-directrice, mijn lerares Spaans die net zoveel van kaneelkoekjes houdt als ik (dat het kan!), onze sociale werker die zó voor iedereen aan het zorgen is dat hij vergeet dat hij (“oh ja!”) ook nog een familie heeft, de vrouw van de wasserette die me een paraplu meegeeft als het plots hard begint te regenen, de zusters die me voor lunch in de comunidad roepen als ik in het weekend werk, Mirian manusje van alles die na negen uur werken nog binnenkomt om samen een uur Engels huiswerk te doen, de man van de avondwinkel die me mijn boodschappen meegeeft ook als ik geen geld bij me heb, de dokter die haar team naar de markt stuurt om met ons te werken en die geen gelegenheid voorbij laat gaan om ons te vertellen dat we dappere strijders zijn in het leger tegen de pandemie van ongezonde levensstijl, en de familie van de markt die ons uitnodigt voor lunch en warme chocomel, omdat we “hier anders geen familie hebben, toch?”…

Maar ook de niet-Ecuadorianen hebben het hier de afgelopen maanden tot een echt thuis gemaakt: als-ik-eerlijk-antwoord-wil-vraag-ik-het-aan Brendan de nog niet erkende communicatie goeroe die altijd in is voor … frisbee (:D), mijn Franse buurvrouw die mijn in de eerste drie dagen hier alle mogelijke Quito horrorverhalen vertelde zodat (zelfs) ik alert zou zijn op mijn spullen en mezelf, de vrijwilligerscoordinator Emily die het vegen van de vloer een “uitdaging voor mijn coordinatie” noemt, coffee with love college-verslaafde Kilian die het echte Duits brood dat zijn opa hem opstuurde met ons deelt, onze markt-verantwoordelijke / “moeder” Hannah die een half jaar voor zowel de kinderen van San Roque als voor de vrijwilligers zorgde, als-we-allebei-toch-ziek-zijn-kunnen-we-net-zo-goed-samen-lunchen met Graham, Sinead de Ierse juf die, hoewel een paar jaar ouder dan ik, evenveel plezier heeft in foam-vissen met wiebelogen maken als ik, en clinica-collega Jenni die voor valentijn marshmellow-rijst koekjes in hartjesvorm bakt om uit te delen …

En in die hele context heeft ons project Clinica de calle (de straat kliniek) zich in de afgelopen maand enorm ontwikkeld. We werken met de leiders van de sectoren van de markt om hun mensen te informeren over wat we doen, we zitten een half uur met de mensen bij hun kraam om ze in te schrijven, ze te vertellen over gezondheid en risico´s, ze te identificeren als “at risk” voor problemen en om andere situaties op te merken (geweld, mishandeling, verslaving, werkende kinderen en/of psychologische problemen) waarvoor we de brug kunnen zijn naar andere (professionele) diensten: kinderen naar school laten gaan of bij ons op de markt laten beginnen met “educación inicial”, sociaal werk van CENIT of “atención integral” voor families in een centrum waar fysieke en mentale gezondheid samen gaan met social werk… Bovendien zijn we bezig om de gezondheidscentra naar de markt te laten komen voor wekelijkse "gezondheids-activiteiten" als gym en workshops over eten en bewegen. Per maand kunnen we alles bij elkaar zo´n tweehonderd mensen echt bereiken. Praktisch gratis (25 dollar per maand voor kopieen en pennen?) en allemaal voor en door Ecuadorianen bovendien, wij zijn alleen maar een (hopelijk slechts tijdelijk noodzakelijke) verbinding.

De afgelopen maanden heb ik dubbele diensten gedraaid :P om aan het project te werken, en binnenkort zal ik twee tot drie weken verplicht vrij nemen. Ik zal mijn gitaar, mijn pen en papier inpakken en een paar weken aan de Ecuadoriaanse kust alles op een rijtje zetten. In september komt er een pediater uit Engeland om het coordinator-schap op zich te nemen voor een jaar, en het zou super zijn als ik haar alles zou kunnen uitleggen en laten zien… maar na zes maanden is het geld dat ik had gepland voor twee maanden dan écht op, en al is de 300,- euro die ik in de maand uitgeef niet bijzonder veel, nog een paar maanden meer is een serieuze verandering in mijn budget. Wel… komt tijd, komt raad. In ieder geval is de basis voor het project gelegd en alles staat op papier :D, we zullen zien wat de toekomst brengt. Ook hier gaat dat vanzelf.

Dankjewel aan iedereen thuis en hier die deze zes maanden (!) om hebben doen vliegen, en sorry als er af en toe een bericht onbeantwoord blijft! Ik lees alles heus wel, maar ook in Ecuador zitten er niet meer dan vierentwintig uur in een dag. Zodra er een (nieuwe) vertrekdatum is, weten jullie ervan, en ook donatie-nieuws over wat ik tot nu toe met het gegeven geld heb gedaan, moet ik updaten!

Een dike knuffel, hier alles goed dus :D

*Voor mijn project Imagine all the people werk ik in 2,5 jaar in verschillende landen als vrijwilliger en schrijf ik minstens elke maand een stukje over mijn ervaringen in verhaal-vorm. Op die manier wil ik proberen om mensen met elkaar in contact te brengen, om hun blikveld een beetje te verruimen zodat ze zich wat meer bewust worden van hun eigen positie in die wereld. Zo probeer ik de doelen van het project te bereiken: de wereld een beetje beter maken en anderen inspireren om op hun manier hetzelfde te doen.*

*Wil je meer weten over dit project (wat doe ik precies, waarom en hoe) wil je weten wie ik eigenlijk ben, of wil je me volgen (met álle foto´s bij mijn verhalen) kijk dan eens op: http://tinkywong.webnode.nl of vind project Imagine all the people op facebook.* www.facebook.com/pages/Project-Imagine-all-the-people/210147532462086 Groetjes uit Ecuador!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Januari 2016 Hoi! Ik ben Nelleke Reckers, 30 jaar oud en na anderhalf jaar in Quito ben ik nu reizend, schrijvend, zingend en vrijwilligend op weg van Ecuador naar Bolivia. Daar ga ik tenminste een jaar over doen. Onderweg bezoek ik / doe ik mee aan verschillende sociale projecten en met mijn verhalen wil ik vooral bruggen bouwen, mensen nieuwsgierig maken en ze laten stilstaan bij bekende en onbekende dingen. Foto's zien, meer verhalen lezen en/of meer weten? Kijk op https://nellyontour.wordpress.com/

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 74794

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Augustus 2015

Nelly's Project Imagine all the people

02 Augustus 2009 - 02 Augustus 2010

Cádiz, een jaar binnen de muren

19 Mei 2005 - 07 December 2005

Portugal: half jaar Europees vrijwilligerswerk

Landen bezocht: